torsdag den 17. september 2009

Hjemmelavede flødeboller


Jeg har eksperimenteret en del med at lave forskellige bunde. Det jeg synes fungerer bedst er at bruge caféos små karamelvafler (kan bla købes i føtex). Man kan også bruge ren rå marcipan (skal skæres i tynde skiver og bages i ovnen i 6-7 min ved 180 grader).
Lav gerne flødebollerne en eller to dage før de skal spises - jo længere tid de står jo mere lugtige bliver de (jeg synes de er bedst når de har stået i 1-2 døgn).

Til ca. 25 små:
Karamelvafler fra Caféo
100 g pasteuriseret æggehvider (Hvis du køber Danæg svarer det til 2 bægere)
200 g sukker
3/4 dl vand
1 tsk vanillesukker
200 g god mørk chokolade
evt. kokosmel
evt. finthakkede valnødder

Æggehviderne piskes stive.
Vand og sukker blandes i en gryde og koges op og koger i præcis 2 minutter (hold øje med hvornår det begynder at koge og tag derefter tid på det).
Sukkermassen hældes i æggehviderne med det samme, mens det stadig er kogende. Sukkermassen skal tilsættes langsomt under omrøring. vanillesukker tilsættes.
Massen skal piskes i ca 15 min til det er helt stift.

Klip hul i kanten af en frysepose og hæld guffen i posen.
Guffen sprøjtes på vaflerne.
Flødebollerne skal bages i ovnen ved 180 grader i 4 min.
Flødebollerne afkøles

Smelt den mørke chokolade i vandbad.
Stil flødebollerne på en rist med et fad nedenunder så det chokolade, der drypper ned kan genbruges.
Hæld chokoladen over flødebollerne med en ske.

Drys evt flødebollerne med kokosmel eller finthakkede valnødder.
Opbevar flødebollerne ved stuetemperatur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar